Op het repertoire van Praetorius staan vele programma’s en muzikale werken. Hieronder vindt u een overzicht van concertreeksen (lijst wordt nog uitgebreid). Wilt u ons voor een concert boeken, overleggen over de samenstelling van een programma of met ons samenwerken, neem dan vooral contact op met onze artistiek leider en dirigent Norbert Kunst (norbert@praetorius.nl).
Praetorius streeft ernaar bredere bekendheid te geven aan de mogelijkheden van de blokfluit. Voor (muziek)scholen kunnen wij educatieve projecten verzorgen, zoals workshops die uitmonden in een mooie voorstelling.
Eb en Vloed
Een programma met bewerkingen van populaire oude en swingende nieuwe muziek. Voor de pauze komen de werken van voor 1900 aan bod, met componisten als Sweelinck, Mahler en Telemann. Na de pauze zijn het vooral de jazzy bewerkingen van jazzstandaards als ‘Take Five’, ‘Summertime’ en ‘Embraceble you’ maar ook moderne verklankingen van ‘Für Elise’ (in tangovorm). Last but not least brengen we de imitatie van een heus Amsterdams draaiorgel in het fantastische nummer ‘Aan de Amsterdamse grachten’, bewerkt voor blokfluitensemble door Paul Leenhouts (o.a. Loeki Stardus Quartet) naar de geweldige smartlap van Peter Schott. Naast koor, kamerorkest en levend orgel blijkt een blokfluitensemble plotseling ook een magistraal draaiorgel te kunnen zijn.
Fandango
Dit is een sprankelende voorstelling met muziek van Spaanse componisten uit de late Renaissance. Aan het begin van dit tijdperk drukten de noordelijke (Frans-Vlaamse en Nederlandse) componisten, zoals Johannes Ockeghem en Josquin des Prez, een zwaar stempel op de gehele West-Europese muziekcultuur en componeerstijl. Zij waren in dienst bij onder meer het keizerlijk hof van Karel V, die met zijn hele gevolg door zijn rijk (Duitsland, Oostenrijk en later Spanje) rondreisde. Als reactie hierop werden in de late Renaissance, vanaf 1520, in ieder land nationale muzikale karaktertrekken in de muziek opgenomen en ontstonden nationale stijlen. In de wereldlijke muziek werd die verandering het eerst merkbaar.
Dit programma biedt een wervelende mix van wereldlijke, instrumentele stukken, vaak dansmuziek en villancico’s, een liedtype met melodische coupletten en refreinen waarin hele verhalen werden verteld. Als contrast met de Renaissance-werken is een van de hoogtepunten van dit programma de barokke Fandango van Padre Antonio Solèr (1729 – 1783), een verzameling flamenco-dansvariaties voor klavecimbel, bewerkt voor blokfluitensemble.
Van Pesach tot Poerim
Twee belangrijke feestdagen staan centraal in dit programma: het Joodse paasfeest en Poerim, het uitbundige en vrolijke Lotenfeest dat wel een beetje lijkt op carnaval. Bij Poerim vieren de Joden dat ze tijdens hun Perzische ballingschap van de ondergang gered werden door Esther. Haar persoon speelt een belangrijke rol, met aria’s uit het gelijknamige oratorium van Händel, waarbij Praetorius samenwerkt met solisten/zangers. Maar er is ook muziek van de Joodse componist Salomon Rossi te beluisteren, naast feestelijke muziek rond Poeriem.
Praetorius werkt in dit programma verder nauw samen met klarinettist en verhalenverteller Gottfrid van Eck, een groot liefhebber van Joodse verhalen en klezmermuziek, die hij samenbrengt in zijn theaterproducties. Ook udspeler Abbas Al shamari en nejspeler Sattar Al-Saadi verlenen vaak hun medewerking. Het geheel staat garant voor een boeiend en afwisselend programma.
Noorderlicht
Noorderlicht is een voorstelling in Noordse sferen, met Noordse muziek en vertellingen. Praetorius werkt hiervoor – niet voor het eerst – samen met verhalenverteller en muzikant Gottfrid van Eck. Hij brengt verhalen uit de Kalevala, het grootse Finse heldenepos, tot leven. Muzikale hoogtepunten zijn de Karelia-suite van de Finse componist Jean Sibelius en de Peer Gynt-suite van de Noor Edvard Grieg.
In de verzen van het voorchristelijke epos de Kalevala weerklinken de soms duizend jaar oude ritmes van de Finse volkspoëzie. De muziek van de verzen is helaas verloren gegaan, maar de Kalevala heeft de Finse nationale identiteit vormgegeven en is van grote invloed geweest op vele kunstenaars. Een van hen was Sibelius. Hij verwerkte ook elementen van de traditionele muziek uit Karelië, de streek die nu deels in Finland en deels in Rusland ligt, in zijn stukken.
Componist Edvard Grieg schreef zijn ‘Peer Gynt’ oorspronkelijk als muziek bij het gelijknamige toneelstuk van zijn goede vriend Henrik Ibsen. Het is bij uitstek romantische muziek. Ibsen deed zijn inspiratie op in de ‘Ronde bergen’, een streek in het midden van Noorwegen waar de bevolking elkaar al tijden verhalen vertelde over Peer Gynt, een opschepperige flierefluiter. De kern van het verhaal is de zoektocht naar de waarheid, naar wie je werkelijk bent. Noorderlicht is zeer geschikt als familievoorstelling.
Antonio Praetorius
De volgende drie programma’s zijn thematisch opgezet rond het werk van één componist. Praetorius voert deze concerten meestal uit in samenwerking met zangers of (blokfluit)solisten. In ‘Antonio’ mag het magistrale werk ‘De vier jaargetijden’ natuurlijk niet ontbreken. In deze unieke bewerking zijn de oorspronkelijke instrumenten vervangen door blokfluiten in alle soorten en maten. De kracht van De vier Jaargetijden blijft onveranderd overeind, hoewel de klankkleur volstrekt verschillend is. Vivaldi en Praetorius laten vervolgens vogels zingen, honden blaffen, ijs dooien, mensen kleumen en de zon branden.
Na de wereldlijke, instrumentale muziek uit De vier Jaargetijden is er het Salve Regina van Vivaldi. Deze eeuwenoude lofzang voor Maria is door talloze componisten bewerkt en is ook door Antonio Vivaldi in twee versies getoonzet. De bewerking van Praetorius is voor blokfluiten met solozang.
Arcangelo Praetorius
Italië, land van zon, van kunst en cultuur, geboorteland van bekende componisten als Arcangelo Corelli en Claudio Monteverdi. Dit programma spelen we voor de winterse feestdagen, en we voeren het publiek mee naar het zonnige Zuiden. Hoogtepunt is het beroemde kerstconcert Concerto Grosso op. 8 nr. 8 van Arcangelo Corelli, een werk voor een kleine groep solisten en orkest uit de hoogtijdagen van de Barok, en het Magnificat – gecomponeerd ten tijde van de Contrareformatie – en het zevenstemmige Gloria van Montiverdi. De muziek van onder meer Monteverdi wordt uitgevoerd op Renaissance-blokfluiten, de voorlopers van de moderne blokfluit zoals wij die nu kennen. Renaissance-blokfluiten hebben een andere klank en het verschil ten opzichte van moderne instrumenten is tijdens deze concerten uitstekend te horen. Een concert van zoveel spelers op deze oude instrumenten is een bijzondere belevenis.
Johann Sebastian Praetorius
Het werk van een van de grootste componisten ooit is uiteraard vertrouwd terrein voor Praetorius. We spelen de werken in verschillende samenstellingen van het ensemble en met solisten/zangers of een organist. Ook zijn programma’s mogelijk waarin we de traditie waarin Bach stond, onderzoeken, zoals zijn bewondering voor Maarten Luther en de muziek van de Reformatie.